Strategia Națională de Incluziune a Romilor 2021–2030 este parte a unui cadru strategic european adoptat de statele membre ale Uniunii Europene, cu scopul de a promova incluziunea socială, economică și politică a persoanelor de etnie romă, dar și de a combate discriminarea și antigipsismul. Această strategie vine în continuarea eforturilor derulate între 2011 și 2020, însă aduce o viziune extinsă, mai ambițioasă și mai ancorată în realitățile sociale actuale. La nivel european, obiectivele urmărite se concentrează pe egalitate de șanse, acces la educație de calitate, locuri de muncă decente, servicii medicale adecvate, locuințe sigure, participare civică activă și combaterea tuturor formelor de discriminare.
Strategia vizează, printre altele:
- Reducerea abandonului școlar în rândul copiilor romi - dar cu toate acestea se vehiculeaza cifra oficiala de cel putin 40.000 de copii care au abandonat timpuriu scoala, din motive usor de identificat in teren: cazuri de bullying rasial, cazuri de segregare rasiala in scolile primare raportate abundent din teren, clase primare de copii romi care nu beneficiaza de incalzire iarna - fiind inghesuiti in magaziile din spatele scolilor, scoli primare unde copiii romi au pauze diferite fata de ceilalti copii - pentru a nu interactiona, precum si cazuri ingrijoratoare in care inspectoratele scolare manifesta o dificultate/ lentoare complet nejustificata in a accepta/ facilita inscrierea copiilor romi la clasa zero sau clasa 1, cazuri in care scoala din apropierea domiciliului copilului refuza inscrierea copilului rom, trimitandu-l sa se inscrie la o alta scoala la peste 7 Km distanta etc;
Segregarea rasială a copiilor de etnie romă. Inspectoratul Şcolar Iaşi era condus în acea perioadă de Camelia Gavrilă, deputatul PSD propus de premier ministru al Educaţiei
Școala “Ion Neculce” din Iasi, considerata in topul rusinii, situata
intr-un cartier al orasului Iasi unde populatia roma este de 41%
- Creșterea participării copiilor si tineretului rom la învățământul liceal și universitar - inca avem problema "locurilor cu dedicate" (pe baza "adeverintelor de etnie" complet ilegale) de care nici macar nu beneficiaza tinerii si copiii romi din medii puternic defavorizate, ci comunitatea vorbeste foarte tare ca aceste "locuri speciale" ar fi accesate doar pe baza de "spaga" si de catre tineri ne-romi, din familii ne-vulnerabile. Asta in conditiile in care UE spune ca "niciun fel de discriminare" nu este acceptabila in lege - adica nici cea negativa nici cea pozitiva. Un audit de calitate (etnica si economica) asupra originii beneficiarilor acestor "locuri speciale" din licee si universitati, din ultimii 20 de ani, ar rezolva misterul si ar servi ca studiu de impact al acestei politici de stat profund discriminatorii si generatoare de coruptie.
"Adeverinta de Etnie" - o practica ilegala, anticonstitutionala,
discriminatorie si contrara standardelor CEDO
Peste 2.000 de "adeverinţe de etnie" eliberate de Partida Romilor in anul 2022
unor persoane care vor să candideze la licee pe "locurile speciale."
Cele mai multe adeverinţe au fost eliberate în Bucureşti.
(In conditiile clar verificabile in care Partida Romilor Pro Europa are sub 3%
vorbitori de limba romaniin componenta sa
si in plus nimeni din aceasta organizatie - nici macar presedintele -
- Facilitarea accesului la locuri de muncă prin măsuri de sprijin și calificare profesională (nici nu s- a mai pus problema, dupa scandalul calificarilor fictive din anii 2010-2013-2016 (vezi raport DNA)
- Îmbunătățirea accesului la servicii medicale și sociale - nu a existat si nu exista o imbunatatire, iar starea de izolare profunda a "coloniilor" precum si absenta oricarei asistente medicale si sociale in conditii de carantinare, in perioada pandemiei, vorbesc de la sine. Oamenii s-au ajutat intre ei, asa cum au putut, ca si cum nu exista nicio "strategie" europeana sau nationala. Mai sunt 2 ani pana in 2027 la finalul "strategiei" si nu se vede decat dezastru umanitar in teren!
- Rezolvarea situațiilor de locuire precară - nu doar ca aceasta problema nu s- a rezolvat, dar autoritatile nationale si locale par determinate chiar sa inrautateasca starea locuirii romilor nevoiasi din Romania, prin planuri de demolare (ex. Ploiesti) sau de evacuare fortata (ex. Botosani) fara solutii alternative, combinand aceste masuri inumane si ilegale cu amendarea oamenilor strazii (dupa ce tot ei ii arunca in strada) si amendarea mamelor din Ghetoul Profund ca isi intind hainele spalate de mana la uscat (sarma cu rufe a ghetoului vazandu-se "urat" din tren).
- Se mai pune un accent (teoretic) pe recunoașterea și promovarea identității culturale a romilor, precum și pe implicarea acestora în procesele decizionale care le afectează comunitățile. Practic, "identitatea culturala" este perfect identificabila, ea se poate constata daca exista sau nu exista, in cazul unei persoane sau a unui grup de persoane, si cu toate acestea unica entitate (ciudata) care beneficiaza de intreaga finantare de stat "destinata romilor" detine undeva la sub 3% angajati si membri care vorbesc limba romani sau/si respecta Dreptul Cutumiar al Romilor (Romanipen). Asociatia Partida Romilor Pro Europa (in practica o asociatie guvernamentala, dar pretinzand ca ar fi ne-guvernamentala) este o asociatia care a absorbit toate fondurile "destinate romilor" insa fara a reprezenta romii din niciun punct de vedere, avand o intelegere a Identitatii Rome foarte slaba - spre deloc. Presedintele acestei asociatii insusi, Nicolae Paun, un extremist recunoscut incomunitate, face declaratii rasiste anti-tiganiste in spatiul public fara ezitare, numind romii "ciori", "cioroi" sau "excremente" de care lui ii este "sila" etc. Angajatii si subalternii lui, de asemenea, manifesta ura antigipsista in spatiul public, nu demonstreaza nicio apartenenta la Cultura sau Identitatea reala a Romilor, si cu toate acestea mentin monopolul asupra relatiei preferentiale cu statul roman,devenind, de- a lungul anilor de abuz, nimic altceva decat un agent activ de modificare unilaterala a ordinii constitutionale a statului de drept (organizatie terorista).
Păun şi Judecata Ţigănească
Art.6 alineatul
(2) este, aşadar, consistent şi binevenit în raport cu Art.4 din aceeaşiConstituţie: (1) Statul are ca fundament unitatea poporului român şi
solidaritatea cetăţenilor săi. (2) România este patria comună şi
indivizibilă a tuturor cetăţenilor săi, fără deosebire de rasă, de
naţionalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de
opinie, de apartenenţă politică, de avere sau de origine socială.
În Convenţia-Cadru pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale (1995, Consiliul Europei) România a ratificat următoarele prevederi:
„...Considerînd că tulburările istoriei europene au arătat că protecţia minorităţilor naţionale este esențială pentru stabilitatea, securitatea democratică și pacea Continentului; Considerînd' că o societate pluralistă şi cu adevărat democratică trebuie nu numai să respecte identitatea etnică, culturală, lingvistică și religioasă a fiecărei persoane aparţinind unei minorităţi naţionale, dar şi, deopotrivă, să creeze condiţii corespunzătoare, care să le permită să îşi exprime, păstreze şi dezvolte această identitate; Considerînd că instaurarea unui climat de toleranţă şi dialog este necesară pentru a permite diversităţii culturale să reprezinte o sursă, dar şi un factor, nu de divizare, ci de îmbogăţire a fiecărei societăţi; (...)
Articolul 3. 1. Orice persoană aparţinînd unei minorităţi naţionale are dreptul să aleagă liber dacă să fie tratată sau nu ca atare, nici un dezavantaj neputind rezulta dintr-o asemenea alegere ori din exercițiul drepturilor legate de aceasta. (...) Articolul 4. 1. Părţile se angajează să garanteze fiecărei persoane aparţinind unei minorităţi naţionale dreptul la egalitate în faţa legii şi la egala protecție a legii. In această privință, orice discriminare bazată pe apartenenţa la o minoritate naţională este interzisă. (...)
Articolul 5.1. Părţile se angajează să promoveze condiţiile de natură să permită persoanelor apartinînd minorităţilor naţionale să îşi dezvolte cultura, precum şi să îşi păstreze elementele esenţiale ale identităţii lor, respectiv religia, limba, tradițiile şi patrimoniul lor cultural.
2 (...) Părţile se vor abţine de la orice politică ori practică avînd drept scop asimilarea persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale contra voinţei lor şi vor proteja aceste persoane impotriva oricărei acţiuni vizînd o astfel de asimilare; Articolul
6. 1. Părţile vor încuraja spiritul de toleranţă şi dialogul intercultural
şi vor lua măsuri efective pentru promovarea respectului reciproc, înţelegerii
şi cooperării dintre toate persoanele care trăiesc pe teritoriul lor,
indiferent de identitatea etnică, culturală, lingvistică ori religioasă a acestora,
îndeosebi în domeniile educaţiei, culturii şi al mijloacelor de informare. 2.
Părţile se angajează să ia măsuri corespunzătoare pentru a proteja persoanele
care ar putea fi victime
ale ameninţărilor sau actelor de discriminare, ostilitate sau violenţă, datorită
identităţii lor etnice, culturale, lingvistice sau religioase.”
Nu în ultimul rând, relevante pentru cum au fost şi cum încă sunt trataţi romii din România devin următoarele norme legale:
- Codul penal al
României, Capitolul VII - Traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile, Articolele
209-2017 ; Art.283 - Represiunea nedreaptă (Infracțiuni contra înfăptuirii
justiției) precum şi Art. 297 – Abuzul în serviciu
- Legea nr.
535/2004 a României privind prevenirea şi combaterea terorismului
- Statutul de la Roma al Curţii Penale Internaţionale, Art. 6 şi 7 – Genocid şi Crime Împotriva Umanităţii.
"În România (...) peste 93 % dintre romii cu vârste între 18 și 24 de ani
nu au absolvit învățământul secundar superior"
pe persoanele de etnie romă și alte grupuri vulnerabile"
- folosind fonduri norvegiene, ca si cum fondurile UE
(mult mai consistente si mai bine aliniate Strategiei) nici nu ar exista!
Dacă situația din Grecia reflectă realități similare cu cele din România, este de temut că acest „dialog” va rămâne închis în cercurile instituționale ale executivului, excluzând în mod sistematic vocile si opiniile sau propunerile de proiecte din societatea civilă romă autentică. Mai grav, există riscul ca activiștii romi să fie nu doar ignorați, ci chiar supuși unor forme de represiune nu doar simbolică ba chiar instituțională. Deși proiectul se apropie de final, nu este disponibil niciun livrabil public, nici măcar un raport intermediar – un semnal îngrijorător privind transparența și impactul real al acestui demers, finanțat din fonduri publice europene în valoare de 176.344,56 €, provenite din taxele si impozitele cetățenilor statelor UE.
si prezentate inca din anul 2023, insa nu pot obtine finantarea necesara
in vederea implementarii.
Așadar, fonduri există. Însă rămâne întrebarea esențială: de ce nu ajung ele acolo unde este cea mai mare nevoie? De ce nu sunt alocate în mod real și eficient către zonele cele mai afectate din România, Franța și alte locații din UE unde se cunoaște criza umanitară?
No comments:
Post a Comment