În anul 1926, la Călbor, lângă Făgăraș, a fost înființată prima asociație a romilor din România de către Naftanailă Lazăr, o figură importantă a mișcării civice rome din perioada interbelică. Activitatea sa s-a extins în deceniile următoare, iar presa vremii consemnează o adunare semnificativă a societății „Înfrățirea Neorustică” din Călbor, desfășurată la 18 iunie 1935. Această societate reunea romii din județul Făgăraș și își propunea să apere drepturile comunității și să îmbunătățească condițiile de trai. Organizarea era inspirată din modelul săsesc al asociațiilor comunitare și promova emanciparea culturală a romilor prin seri de lectură, dansuri tradiționale și spectacole de teatru. În același spirit civic, Naftanailă Lazăr a fondat și primul ziar al romilor din România, intitulat „Neamul Țigănesc”, publicat în perioada 1934–1935.
În anul 1933, a fost înființată Asociația
Generală a Țiganilor din România (AGTR), sub conducerea arhimandritului
Calinic I. Popp Șerboianu (1883–1941), de etnie romă, o altă personalitate
marcantă a emancipării romilor. Asociația avea un program ambițios, vizând
alfabetizarea adulților, înființarea de biblioteci, muzee, cantine, spitale,
grădinițe și chiar o universitate destinată romilor. În aceeași perioadă au
apărut mai multe publicații și organizații rome, iar interesul pentru cultura,
istoria și literatura romilor a cunoscut o creștere semnificativă.
În anul 1971, Ion Cioabă a fost ales bulibașă (şi „rege internaţional”) al unui comitet al Romilor Căldărari din România, o funcție nerecunoscută oficial de regimul comunist. Cu toate acestea, el a primit permisiunea PCR de a reprezenta România la un eveniment de o importanță istorică: primul Congres Mondial al Romilor, organizat între 6 și 8 aprilie 1971, la Londra, de către Comitetul Internaţional al Romilor (International Gypsy Committee).
Între anii 1977 și 1983, regimul comunist a pus în aplicare un program numit „Integrarea țiganilor”, coordonat de Partidul Comunist Român (PCR) prin Ministerul Afacerilor Interne. Acest program prevedea sedentarizarea forțată a romilor nomazi, obligativitatea încadrării lor forţate în câmpul muncii și instituirea unor așa-zise „condiții de trai” – în realitate, măsuri teoretice, de cele mai multe ori lipsite de aplicabilitate practică. Obiectivul declarat era „integrarea socială”, însă metodele folosite reflectau o politică agresivă-asimilatorie, cu puțină considerație pentru specificul cultural și istoric al comunității rome.
După căderea regimului comunist, în urma Revoluției din 1989, reprezentarea romilor în viața politică a cunoscut o transformare. Frontul Salvării Naționale (FSN), formațiunea care a preluat puterea în perioada de tranziție, a inclus în Parlamentul României trei reprezentanți ai comunității rome: Ion Cioabă lider al căldărarilor din Ardeal, Szomantz Petre reprezentând romii de etnie maghiară și Nicolae Bobu provenit din comunitatea romilor vătrași. În același timp, Consiliul pentru Minoritățile Naționale a beneficiat de expertiza unuia dintre cei mai respectați intelectuali romi ai vremii, sociologul Nicolae Gheorghe, care a fost numit consilier pentru problemele romilor.
Anii ’90 au adus
în Parlament și alte figuri importante ale minorității rome, precum Gheorghe
Răducanu și Mădălin Voicu, al căror rol a fost esențial în conturarea unei voci
politice rome „moderne”, articulate și prezente într-un peisaj democratic aflat
încă în formare. Totuși, în paralel cu această afirmare instituțională,
procesul de construcție a unei noi identități rome – una adaptată discursului
politic și cerințelor integrării – a însemnat și o ruptură de tezaurul
etno-identitar autentic. Multe dintre elementele tradiționale ale culturii
rome, de la limbajele și dialectele specifice, la obiceiuri, uzanţe, drept
cutumiar, meșteșuguri sau forme de organizare comunitară, au fost treptat
abandonate sau au intrat într-un proces accelerat de corupţie şi chiar dispariție.
La 23 februarie 1997, moartea lui Ion Cioabă a marcat sfârșitul unei etape simbolice. Fiul său, Florin Cioabă a preluat funcția de „rege al țiganilor”, un titlu cu recunoaștere parțială, acceptat mai degrabă în plan regional doar de unii romi tradiţionali.
De-a lungul vieții sale, Florin Cioabă s-a confruntat în permanență cu o competiție fermă în sânul comunității. Pe de o parte, se afla împăratul Iulian Rădulescu, recunoscut de susţinătorii lui drept lider suprem al romilor în anul 1993.
Pe de altă parte, Ilie Badea Stănescu (zis şi Regele Tortica de la Costeşti) avea şi el susţinere în propria comunitate din jud Argeş, pentru titlul de „rege internațional”, la moarte lăsând coroana fiului său Dan Stănescu.Rivalitățile dintre aceste figuri politice din rândurile romilor tradiţionali au scos la iveală lipsa unui consens clar în ceea ce privește reprezentarea legitimă a romilor, într-un context marcat de modernizare şi de riscuri fără precedent de asimilare involuntară prin diversificare culturală, fragmentare socială, migraţie și competiție pentru influență politică și simbolică.
În anul 1993,
Iulian Rădulescu a fost recunoscut de un comitet al liderilor romi drept
„Împărat al Țiganilor”, o titulatură asumată public, dar poziționată într-o
zonă mai degrabă izolată din punct de vedere politic. Cu toate acestea,
Rădulescu a avut inițiative notabile de reprezentare și protecție a comunității
rome, dintre care cea mai fascinantă rămâne decretul imperial de înființare a Ținutului
Romilor (Chem Romengo) la Târgu Jiu.
La 5 martie 1997,
în cartierul Meteor din Târgu Jiu, împăratul Iulian Rădulescu, sprijinit de
avocatul Nicolae Bobu, omul de afaceri Ninel Potîrcă precum şi mulţi alţi
lideri ai romilor, a proclamat oficial înființarea unui teritoriu simbolic, fără
frontiere, numit Chem Romengo – Ținutul Romilor. Măsura a fost concepută ca o
formă de protest și protecție disperată împotriva demolării iminente a unui
număr mare de locuințe ale romilor din etnia Pletoșilor Bal Bare, case
construite pe terenul unei foste stațiuni pomicole dezafectate. În contextul
retrocedărilor de după 1990, acel teren devenise eligibil pentru a fi oferit ca
despăgubire unor foști proprietari de alte terenuri, care nu mai erau
disponibile, în restul ţării. Această soluţie (care deja beneficia de nişte
hotărâri judecătoreşti) ar fi impus evacuarea și demolarea locuințelor
construite informal de romi – o acțiune care ar fi lăsat sute de familii fără
adăpost.
Inițiativa împăratului
Iulian Rădulescu a stârnit panică şi reacții vehemente din partea
autorităților. Prefectul județului Gorj a interpretat decretul ca o amenințare
la adresa integrității teritoriale a statului român, în timp ce presa și
mediile naționaliste au calificat gestul drept un posibil „act de secesionism”.
S-au vehiculat chiar teorii conspiraționiste privind implicarea unor forțe
externe – de la UDMR până la servicii de informații străine – sugerând că
scopul ar fi destabilizarea internă a României și compromiterea parcursului ei
euroatlantic. Acest eveniment punea în pericol aderarea României la NATO.
Virgil Măgureanu, pe atunci director al Serviciului Român de Informații, a mers
până la a afirma că romii ar fi fost manipulați de agenți străini, dar nu au
fost găsite probe în acest sens, deoarece niciuna din aceste supiciuni nu era fondată
pe adevăr.
Adevăratul motiv
al decretului imperial de la Târgu Jiu, pe cât de paşnic tot pe atât de
puternic, a fost disperarea unei comunităţi invizibile politic, care urma pur
şi simplu să rămână fără locuinţele lor şi fără soluţii alternative.
În acest climat tensionat, împăratul Iulian împreună cu o delegaţie aleasă de el, a fost chemat la Bucureşti, la o discuţie directă cu Ion Iliescu, la sediul Frontului Salvarii Nationale (FSN) devenit PDSR in 1993. Cei doi au ajuns la un acord: Ion Iliescu a promis că va interveni pentru a opri planurile de demolare de la Târgu Jiu, cu condiția ca împăratul Iulian să renunțe la decretul imperial care crea Ținutul Romilor. În acest mod, prin înţelepciunea celor doi lideri ai unor lumi profund diferite şi complet deconectate una de cealaltă, s-a evitat, cel mai probabil, vărsarea de sânge sau/şi un război civil în România post-revoluţionară, care ar fi întârziat parcursul NATO şi european al României. Aşadar, locuințele oamenilor au fost salvate, iar decretul a fost retras.
Pe data de 11 aprilie 1997, la Institutul de
Istorie Nicolae Iorga, pentru prima oară într-o instituție academică din
România, s-a vorbit despre deportarea romilor în Transnistria.
Presa
naţională scria, în anul 2007, că potrivit documentelor existente in arhiva
CNSAS, Ion Cioabă a inceput colaborarea cu Securitatea in anii 80. Ion
Cioaba a semnat un angajament cu Securitatea şi a dat rapoarte despre
deplasarile pe care le efectua in strainatate la congresele romilor. În 1986, Ion
Cioabă a fost acuzat într-un stabor ca a turnat la Miliţie un rom pus să fure
un pahar de argint dintr-un muzeu. Împăratul Iulian Rădulescu a vorbit despre
tema colaborării lui Ion Cioabă cu fosta Securitate, scandalizat.
În anul 2007, ziarul România Liberă scria: „Regele Ion Cioabă şi-a turnat supusii. Fostul rege al rromilor Ion Cioaba a colaborat cu Securitatea din 1980, moment in care era bulibasa peste tiganii din toata tara, iar dovezile se regasesc la CNSAS in miile de file din dosarul Cioaba. Din documente rezulta fara dubii ca raporta constiincios despre toate deplasarile din strainatate, unde se intalnea la congrese cu minoritari din alte tari. Rapoartele din dosar mai demonstreaza ca la astfel de evenimente Ion Cioaba nu avea nici o initiativa neaprobata de securistii care-l foloseau ca sursa. Informatia despre colaborarea lui Cioaba cu Securitatea i-a ajuns la urechile imparatului Iulian in 2006; acesta a facut-o publica, starnind un veritabil scandal printre rromi. Imparatul a fost catalogat drept "bolnav" de catre regele Florin Cioaba. Secretul dus in mormant de fostul rege este dezvaluit acum de "Romania libera". Documentele ne arata o alta imagine a celui care a fost conducatorul rromilor, cavaler al Ordinului de Malta, doctor in rromologie si primul deputat minoritar in Parlamentul Romaniei din 1990.”
Această poziție fermă a împăratului a generat tensiuni și conflicte în rândul comunității, pentru că Ion Cioabă, deși implicat în colaborarea cu Securitatea, era un lider influent, recunoscut la nivel internațional. Împăratul Iulian și-a construit astfel un profil de lider curat, care încerca să rupă cu trecutul și să aducă o altă imagine pentru romi, mai independentă și mai puternică. După o perioadă de certuri cu "regele" Ion Cioabă, Iulian Rădulescu a semnat cu acesta un pact neoficial de neagresiune la data de 10 februarie 1997.
Sâmbătă 14
ianuarie 2017, presa naţională scria despre fiul lui Iulian Rădulescu, Iulian
al II-lea care a primit coroana tatălui său, promiţând că se va
întoarce din America pentru a avea grijă de etnia romă, educaţia copiilor fiind
cea mai importantă (vezi
ştirea pe Mediafax).
La momentul încoronării, Iulian al II-lea avea 53 de
ani şi locuise în SUA de mai mulţi ani. Soţia sa Lucia Cioabă este fiica primului
bulibaşă Ion Cioabă, cu care
are o fiică în vârstă de 34 de ani, născută în SUA. Iulian al II-lea mai are cel
puţin doi alţi copii, dintr-o căsătorie anterioară, primul născut urmând să fie
moştenitorul coroanei, conform tradiţiei.
No comments:
Post a Comment