Consecințe ale neaplicării hotărârii CEDO în cauza Cegolea c. României
În cazul CEDO Cegolea v. Romania (cererea nr.25560/13), Curtea Europeana a Drepturilor Omului a constatat că statul român este obligat să adopte măsuri reparatorii urgente în domeniul protecției drepturilor fundamentale. Reclamanta, doamna Cegolea, a demonstrat, implicit, că România a încălcat dispozițiile Convenției Europene a Drepturilor Omului timp de cel puțin 25 de ani. Această încălcare a fost determinată de existența unei legislații profund deficitare privind regimul juridic al asociațiilor și fundațiilor (OG26/2000).
Curtea a stabilit că măsurile reparatorii, conform
legislației interne românești, trebuie implementate cât mai rapid, având ca
termen de intrare în vigoare perioada anterioară alegerilor parlamentare din
2024 (vezi sursa1) (vezi sursa2)
Cu toate acestea, România nu a respectat obligațiile stabilite de hotărârea CEDO. În loc să adopte măsuri efective, statul a depus formal proiectul de lege Plx 763/2023 menit să modifice OG nr. 26/2000 privind asociațiile și fundațiile, proiect care se află blocat la Camera Deputaților.
Deficiențele
legislative acumulate în ultimii 25 de ani, precum și blocajele cauzate de
lipsa adoptării cel târziu în 2024 a proiectului Plx763/2023, au consecințe
extinse asupra societății civile și asupra întregului cadru al drepturilor
fundamentale din România. Spre exemplu, în primele 6 luni ale anului 2025, au
decedat cel puţin 3 tineri romi în condiţii care puteau fi prevenite.
Înainte
de alegerile parlamentare din 2024, România ar fi trebuit să adopte noua lege a
asociațiilor și fundațiilor. Respectarea obligațiilor CEDO și a principiilor
drepturilor fundamentale ar fi garantat că nicio persoană – indiferent de
afilierea sa la o asociație sau fundație etnică din România – să nu fie numită
„deputat din oficiu” de către guvern, ci să participe în mod liber la alegeri
democratice, alături de alte asociații etnice și partide politice, în
conformitate cu legislația electorală generală. Totodată, nicio asociație etnică nu
ar fi trebuit să dețină, încă din anul 2024, „statut de utilitate publică”
acordat de guvern pe criterii ilegale/ discreţionare. Acest statut ar fi
trebuit eliminat complet, întrucât menținerea lui creează un mecanism de
exclusivitate care contravine standardelor stabilite de CEDO, cauzând dezordine
socială, încălcarea flagrantă a drepturilor omului şi dezechilibrarea oricărei
şanse de construcţie a unei democraţii constituţionale.
Cum a procedat statul român – respectiv guvernul, parlamentul și președintele în perioada
2023–2024? Aceste instituții au continuat, cu indiferență, să încalce
standardele Convenției, ca și cum hotărârea CEDO din 2023 în cauza Cegolea v.
România nu ar fi existat.
În
decembrie 2024, statul român a încălcat flagrant hotărârea CEDO în cauza
Cegolea v. România. Nu doar că a alocat, pe criterii contrare standardelor
europene, aproximativ 8 milioane de euro asociației politice Partida Romilor
Pro Europa, dar a și impus „din oficiu” numirea lui Nicolae Păun ca deputat
neales al romilor în Parlament. Practic, guvernul a ignorat complet
dispozițiile CEDO și a perpetuat mecanismul arbitrar de desemnare a
reprezentanților minorităților, practicat în ultimii 25 de ani – o procedură
contrară atât standardelor CEDO, cât și Constituției României.
Prin această numire abuzivă, romilor cu cetățenie română le-au fost încălcate multiple drepturi constituționale, inclusiv: dreptul de asociere (Art. 40), pluralismul și libertatea partidelor politice (Art. 8), dreptul la identitate (Art. 6), dreptul de a fi ales și de a vota (Art. 37, 36), egalitatea în drepturi (Art. 16), libertatea de exprimare (Art. 30), dreptul de petiționare (Art. 51), precum și alte drepturi prevăzute de Constituție.
De asemenea, au
fost încălcate numeroase dispoziții ale Convenției Europene a DrepturilorOmului, printre care: Art. 3 (interzicerea tratamentelor inumane și
degradante), Art. 4.1 (interzicerea sclaviei și aservirii), Art. 5 (dreptul la
libertate și siguranță), Art. 9–11 (libertatea de gândire, exprimare și
asociere), Art. 13–18 (dreptul la remediu efectiv, interzicerea discriminării și
limitarea abuzivă a drepturilor).
După ce,
pe 12 februarie 2025, și-a preluat funcția (contrară standardelor CEDO)
de „președinte” al unei comisii parlamentare pentru Drepturile Omului, din
Camera Deputaţilor, atenția principală a lui Nicolae Păun nu s-a concentrat pe
protecția drepturilor fundamentale, ci pe acțiuni profund imorale, împotriva cetățenilor considerați „prea vocali” în apărarea drepturilor fundamentale.
Astfel, Păun văzându-se „cu sacii în car”, a pornit o ofensivă ridicolă împotriva opozanţilor săi politici, prin metoda abuzului de drept procesual civil. Aşadar, la data de 27 februarie 2025 în Dosarul nr. 43255/3/2024, Nicolae Păun şi asociaţia politică Partida Romilor Pro Europa condusă de el cereau Tribunalului Bucureşti să interzică urgent (fără citare a victimelor!) dreptul la exprimare liberă a zece activişti pentru drepturile romilor. Cererea i-a fost respinsă ca inadmisibilă, cum era de aşteptat, iar ulterior apelul său (greu de înţeles) a fost respins de Curtea de Apel București ca nefondat, ladata de 13.05.2025.
Vezi şi
Motivarea Sentinţei Curţii de Apel Bucureşti
Vezi şi
Clanul Păun Ameninţă
În acest context, se ridică o întrebare esențială: dacă drepturile omului în România sunt gestionate de „deputaţi numiţi” (nealeşi) cu astfel de comportamente, atunci ce șanse mai au cazurile deosebit de complexe, spre exemplu cazurile suspecte în care mor romii, să fie investigate și soluționate corect și imparțial?
Cazurile complexe Urziceni (februarie 2025) şi Jilava (iunie 2025) revelează cauze deosebit de grave şi de complexe, de Drepturile Omului. Din studierea acestor cazuri se revelează un pattern judiciar si medico-legal deosebit de negativ împotriva romilor din România, inclusiv negarea drepturilor fundamentale la viata, demnitate (art. 3 CEDO - interzicerea tratamente inumane si degradante) si proces echitabil (art.6 CEDO), conducând la decesul a minim trei tineri romi, doar în primele 6 luni ale anului 2025, în condiţii care puteau fi pe deplin prevenite.
Tolerarea
unei prese de stat care alienează în mod invariabil identităţile victimelor la
statutul de „clanuri” şi hrănesc ura publică împotriva romilor, rasismul
anti-ţigănist din ce în ce mai aspru din societate, încurajat prin presa de
stat, indiferenţa funcţionarilor statului şi neglijenţa acolo unde vine vorba
de aplicarea corectă a legilor sau procedurilor, negarea dreptului victimei rome la legitimă apărare
şi încadrarea sa la „tentativă de omor” în rechizitorii-tip, proceduri bizare (ilegale) de genul „şase
luni minim în arest preventiv indiferent dacă eşti victimă sau agresor", neacordarea
asistenţei medicale de urgenţă în cazuri de răni severe, plăgi deschise,
fracturi etc supuse proceselor de infectare, cauzatoare de complicatii neuro-motorii
pentru tot restul vieţii, alte tratamente crude şi inumane care pot conduce la handicapuri pe viata sau la decesul victimei în închisoare - cum este cazul lui Laurenţiu Duduianu, decedat
în condiţii suspecte la penitenciarul Jilava, la începutul lunii iunie 2025.
Încă se aşteaptă rezultatele anchetei, iar comisiile parlamentare de
specialitate ar trebui să se implice în aflarea adevărului.
În cazul
Urziceni, februarie 2025, există, de asemenea, întrebări importante cu privire la
Drepturile Omului, care ar trebui să se discute în parlament, într-o comisie de
anchetă specială, având în vedere că este vorba de minim 40 de romi implicaţi
într-un rechizitoriu cel putin bizar (care criminalizeaza victimele atacului):
- Care este criteriul juridic care
justifică întocmirea unui rechizitoriu în care niciunei victime nu i s-a
acordat încadrarea de „legitimă apărare”?
- De ce există 40 de inculpaţi în cauză, deşi
ar trebui să fie aprox. 20, deoarece jumătate din aceştia sunt în fapt
victimele atacate la domiciliu (dupa ce li s-a refuzat ordin de protectie cerut anterior)?
- De ce victimele au fost arestate
preventiv și acuzate de „tentativă de omor”, în loc să li se recunoască dreptul
la „legitimă apărare”, prevăzut la art. 19 Cod Penal şi să li se permită să
asiste la funeraliile fraţilor lor ucişi în atac?
- Care este legea prin care orice atacator
sau victimă care prezintă răni deschise, sau fracturi, sau răni cauzate prin
împuşcare, sau răni provocate de sabie, cuţit etc. să fie dus în celula de arest preventiv
în loc să fie dus la serviciul urgentă al celui mai apropiat spital?
- Care sunt motivele pentru care o parte
din victimele ranite grav stau în arest preventiv la o închisoare de stat, cu asistenta medicala foarte deficitara, în aşteptarea procesului
de judecată, în timp ce o parte din atacatorii neraniti stau în arest preventiv la
domiciliu sau în alte condiţii mult mai confortabile?
- O altă întrebare esențială se referă la
rolul asociațiilor finanțate de stat pentru a activa în favoarea protecției
drepturilor omului din România și, în cazul de faţă, al drepturilor romilor.
Cum au reacționat aceste organizații?
-
Ce anchetă au făcut, sau intenţionează
să efectueze Comisiapentru Drepturile Omului din Camera Deputaţilor şi Comisia pentru Drepturile Omului din Senat?
Situația impunea, şi încă mai impune necesitatea
formării IMEDIATE a unei comisii parlamentare mixte de anchetă inclusiv la
faţa locului, atât în cazul Jilava cât şi în cazul Urziceni (Poarta Albă), și o
analiză a situaţiei deosebit de aprofundată și riguroasă, în raport cu
prevederile constituţionale referitoare la Drepturile Omului şi cu aplicarea în
România a Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, având în vedere numărul
mare de familii afectate și gravitatea încălcărilor constatate.

No comments:
Post a Comment