Proiectul European HURT 2025 - un proiect dedicat victimelor Holocaustului Uitat al Romilor din Transnistria
Această invitaţie are în vedere colaborarea imediată în lucrările unui proiect deosebit de important, care va fi depus la licitaţia publică europeană înainte de data de 1 octombrie 2025, conform apelului public European Remembrance – 2025 (CERV-2025-CITIZENS-REM).
Forumul Asociaţiilor Rome din România (FARR) lansează prezenta Invitaţie Deschisă unor noi parteneri de proiecte, care vor fi selectaţi exclusiv din rândurile ONG-urilor din România care nu au beneficiat niciodată de fonduri de stat, sau fonduri europene, fiind victime ale limitelor impuse de OG 26/2000 – cu privire la acordarea abuzivă a „statutului de utilitate publică” şi restricţionarea, prin aceasta, a accesului asociaţiilor la fonduri publice pentru a putea desfăşura proiecte de tip non-profit şi non-guvernamentale vitale societatii.
Eligibilitate
Cererea va fi considerată eligibilă numai
dacă propunerea de proiect corespunde în întregime (sau cel puțin parțial) cu descrierea
tematicii pentru care este depusă.
Participanți eligibili (țări eligibile)
Pentru a fi eligibili, solicitanții
(beneficiarii și entitățile afiliate) trebuie să îndeplinească următoarele
condiţii:
-
Solicitantul
principal („Coordonatorul”) trebuie să fie entitate juridică non-profit
(organism public sau privat) sau organizații internaționale;
-
Pentru
co-solicitanți (membrii de consorţiu): să fie entități juridice non-profit sau
cu scop lucrativ (organisme publice sau private). Organizațiile cu scop
lucrativ (firmele mici şi mijlocii) pot aplica doar în parteneriat cu entități
publice (primării, consilii locale, universităţi etc), organizații private
non-profit sau organizații internaționale;
-
Să
fie înființate într-una dintre țările eligibile, și anume: state membre ale UE
(inclusiv țările și teritoriile de peste mări – OCTs); Țări din afara UE care
sunt asociate la Programul CERV sau țări aflate în negocieri pentru un acord de
asociere și în care acordul intră în vigoare înainte de semnarea grantului (vezi Lista țărilor eligibile)
Alte condiții de eligibilitate:
-
Activitățile
trebuie să aibă loc într-una dintre țările eligibile (în cazul nostru, România,
posibil si Rep. Moldova
-
Suma
minimă solicitată prin grant nu poate fi mai mică de 50.000 Euro
-
Proiectele
pot fi naționale sau transnaționale;
-
Cererea
trebuie să implice cel puțin doi solicitanți (solicitantul principal și cel puțin
un co-solicitant, care nu trebuie să fie o entitate afiliată sau un partener
asociat).
Obiectivele urmărite de finanţator: tranziția
democratică, (re)construcția și consolidarea unei societăți bazate pe statul de
drept, democrație și drepturi fundamentale.
Proiectele propuse la această licitaţie trebuie
să vizeze cât mai multe din aceste priorităţi:
- Dezvoltarea
continuă și susținerea democrațiilor în contextul tranzițiilor
din trecut de la regimuri autoritare și totalitare (inclusiv dictaturi
comuniste și fasciste) din diverse țări europene, oferind lecții
importante pentru apărarea și promovarea valorilor UE precum democrația,
statul de drept și drepturile fundamentale;
- Reflectarea
asupra modelelor comune și a specificităților naționale, subliniind
impactul durabil al trecutului totalitar sau autoritar și modul în
care această moștenire dificilă continuă să fie rememorată, interpretată și
abordată astăzi;
- Analizarea
și evidențierea actelor de rezistență și opoziție organizată
împotriva regimurilor totalitare și autoritare din trecut, ca
parte a eforturilor continue de protejare și cultivare a
democrației în fața provocărilor persistente și emergente;
- Tranziția
de la regimuri
autoritare și totalitare (inclusiv dictaturi comuniste și fasciste)
spre democrație;
- Promovarea memoriei și educației cu privire la evenimentele din trecut în care drepturi fundamentale,
precum libertatea de exprimare, de întrunire, de gândire, de conștiință,
religie și drepturi electorale au fost suprimate sub regimuri totalitare și
autoritare. Aceste exemple servesc la întărirea conștientizării
importanței protejării valorilor democratice în prezent,
inclusiv dreptul de a exprima opinii divergente și de a asigura un spațiu
politic în care vocile opoziției pot fi auzite liber și în siguranță;
- Explorarea
mijloacelor de justiție istorică, fie prin procese, restituiri sau
amnistii, și posibilitatea de a lucra și astăzi la forme de justiție
reparatorie;
- Elementele
menționate mai sus pentru consolidarea democrațiilor – cum ar fi
combaterea interferențelor externe, întărirea implicării cetățenilor,
gândirea critică, educația media și reziliența societății – sunt
strâns legate de contextul memoriei colective, deoarece contribuie la prevenirea
repetării evenimentelor dramatice ale trecutului în Europa
contemporană.
Perioada de evaluare: Octombrie 2025 – Martie 2026
Negocierea finală si semnaraea grantului: Aprilie-Iulie 2026
Buget Topic 1 CERV-2025-CITIZENS-REM-TRANSITION EUR 1.900.000
Buget Topic 3 CERV-2025-CITIZENS-REM-GENCRIME EUR 2.400.000
Descarcă de AICI Ghidul CERV-2025-CITIZENS-REM
Uniunea Europeană este o comunitate de valori, iar toate statele membre s-au angajat să respecte principiile democrației, statului de drept și respectării drepturilor fundamentale. Experiențele Europei din secolul al XX-lea demonstrează necesitatea unor democrații reziliente și a implicării active a cetățenilor în protejarea instituțiilor și valorilor democratice. Experiențele istorice, precum cele din anii 1920 și 1930, când unele democrații europene au trecut prin perioade deosebit de dificile, constituie avertismente clare privind importanța promovării democrației, inclusiv dintr-o perspectivă istorică. Astăzi, democrația se confruntă cu multiple provocări, ceea ce subliniază necesitatea consolidării încrederii publicului în procesele și instituțiile democratice și reamintirea rolului esențial al democrației în viața de zi cu zi a oamenilor.
Tranzițiile democratice (definite ca
trecerea de la un sistem nedemocratic la unul democratic – o tranziție
realizată de mai multe țări europene înainte de aderarea la UE) nu sunt doar
procese politice și juridice, ci și transformări sociale. Tranziția și
consolidarea democrațiilor prin reforme instituționale și legislative au fost
esențiale. În plus, oferirea de justiție victimelor și comunităților afectate
după căderea regimurilor totalitare și autoritare (inclusiv dictaturi comuniste
și fasciste) poate sprijini vindecarea socială, întări și consolida reziliența
în fața amenințărilor actuale și viitoare la adresa democrației.
La data de 6 iunie 2023, a fost depus la
licitaţie proiectul HURT-2023 (The Forgotten Roma Holocaust of Transnistria: Establishing
a TransnationalRoma Coalition for European Remembrance – Propunerea înregistrată
cu numărul 101143890 - FRHT-2023, Holocaustul Uitat al Romilor din
Transnistria: Formarea unei coaliții rome transnaționale pentru memoria
europeană, conform condiţiilor solicitate de Finanţator, din apelului european
CERV-2023-CITIZENS-REM care anunţa un buget total în valoare de10.200.000 EUR –
acest buget urmănd a fi distribuit între aplicanţii câştigători ai licitaţiei, după
procesul de evaluare. Valoarea solicitată în proiectul nostru 101143890 -
FRHT-2023 (HURT-2023) era de 528 479 de Euro.
Consorţiul de proiect HURT-2023 era format
din cele mai vechi şi mai active 4 ONG-uri membre ale FARR, care au fost şi acreditate
la Parlamentul României, în diverse comisii de specialitate relevante pentru
intersul romilor de a influenţa pozitiv legislaţia din România, în direcţia
unui acces mai bun la Drepturile Omului. Liderii consorţiului de proiect, respectiv
domnul Mihalache-Berculică Stănescu (ADCRC), domnul Valeriu Drăgoi (AMEI), doamna
Maricica Nica (AMRR) precum şi domnul Ali Tair (UDTP) i-au inclus pe ceilalţi colegi
ai lor din FARR în lucrarea acestei propuneri de proiect, având în vedere câte
3 colegi din alte asociaţii-membre ale FARR, solicitând în proiect alocări bugetare
suficiente pentru a susţine activitatea în proiect a unui număr total de cel
puţin 17 membri ai echipei de proiect, pe lângă punerea la dispoziţia
proiectului a consumabilelor necesare cum ar fi laptopuri, telefoane mobile, imprimante, alte echipamente
de birotică. Voluntarii din acest proiect, de asemenea, erau prevăzuţi să
primească diurne speciale pentru fiecare zi lucrată în proiect, conform
caietului de sarcini şi în limita plafoanelor bugetare din condiţiile financiare
descrise în ghid.
Proiectul HURT 2023 a obţinut la evaluare
un număr de 83 de puncte, în condiţiile în care pragul de trecere era de 70 de
puncte. Cu toate acestea, proiectul nu a obţinut finanţare, deoarece, în mod
evident, câştigătorii au fost doar acei aplicanţi care au reuşit să obţină la
evaluare de la 84 de puncte în sus.
Dacă proiectul nostru ar fi fost
câştigător, cele 4 asociaţii Membre ale FARR, din consorţiul nostru de proiect,
ar fi gestionat, în cele 4 conturi bancare respective, suma de 528.479 de Euro –
distribuită între membrii consorţiului după cum urmează, pentru activităţile
celor 12 luni:
1. Asociaţia
pentru Dezvoltarea Comunităţilor de Rromi Căldărari (ADCRC) – din Iaşi, condusă
de domnul Mihalache Berculică Stănescu, rom tradiţional (coordonator de proiect)
199.510 Euro reprezentând 37.75% din bugetul de implementare a proiectului,
100% fonduri europene nerambursabile (fără contribuţie suplimentară de la fondurile
statului român)
2.
Asociatia
Mediatorilor Rromi din Romania (AMRR) – din Tecuci, condusă de doamna Maricica Nica,
mediator şcolar, 126.607 Euro reprezentând 23.96% din bugetul de
implementare a proiectului, 100% fonduri europene nerambursabile (fără contribuţie
suplimentară de la fondurile statului român)
3. Asociaţia
Manuş Pentru Educaţie şi Integrare (AMEI) – din Caracal, condusă de domnul
Valeriu Drăgoi, rom tradiţional, 111.255 Euro reprezentând 21.05% din bugetul
de implementare a proiectului, 100% fonduri europene nerambursabile (fără contribuţie
suplimentară de la fondurile statului român)
4. Uniunea
Democrată a Turcilor de Pretutindeni (UDTP)- din Constanţa, condusă de domnul
Ali Tair, apărător al drepturilor hâdârilor (romilor musulmani) din România, 91.107
Euro reprezentând 17.24% din bugetul de implementare a proiectului, 100%
fonduri europene nerambursabile (fără contribuţie suplimentară de la fondurile statului
român)
Obiectivele Proiectului:
(1) Cercetarea și documentarea Holocaustului
Uitat al Romilor din Transnistria (HURT) şi publicarea rezultatelor acestor
cercetări
(2) Creșterea nivelului deconștientizare
şi sensibilizare publică despre acest eveniment istoric dramatic – prin diverse
evenimente media, online şi offline, laice şi religioase; lobby pentru aprobarea
în parlament a datei de „24 Mai - Ziua Comemorativă a Holocaustului Uitat al
Romilor din Transnistria”
(3) Instalarea a 5 pietre comemorative în
5 locații diferite din România, însoţite de ceremonii oficiale de dezvelire,
slujbe religioase multi-culturale, conferinţe de presă locale, precum şi
oferirea unor Granturi Memoriale (în bani) unui număr de minim 55 de
supravieţuitori şi/sau urmaşi ai victimelor Holocaustului Uitat al Romilor din Transnistria
(HURT).
(4) Înființarea unei Coaliții Transnaționale
Rome pentru Comemorarea Europeană a Holocautului Romilor, cu lansareoficiala în
cadrul unei conferinţe internaţionale.
Zona de acţiune a proiectului era
prevăzută la nivel internaţional, cu prioritate teritorial-administrativă în
România, pe următoarele 4 zone principale de operaţii:
1. Zona Nord (Echipa Bercu/ADCRC – Iaşi, PIC
881642119)
2. Zona Centru (Echipa Maricica/AMRR – Tecuci,
PIC 887792307)
3. Zona de Sud-Est (Echipa Ali/UDTP – Constanţa,
PIC 888576649)
4. Zona Sud-Vest (Echipa Valeriu/AMEI – Caracal,
PIC 887792210).
Proiectul HURT-2023 – care va continua cu
HURT-2025 abordează evenimentul istoric deosebit de dramatic al Holocaustului Uitat
al Romilor din Transnistria care a avut loc în timpul celui de-al Doilea Război
Mondial. Scopul principal proiectului nostru este de a crește nivelul de
conștientizare publică, de a pleda pentru recunoaștere oficială a acestui
genocid și de a onora victimele uitate, totodată oferind o reconciliere
istorică în beneficiul statului român, cu o înaltă valoare spirituală, în
relaţie cu opresiunile statale de o gravitate inimaginabilă, asupra romilor din
România şi împotriva Drepturilor Omului.
Pietrele comemorative prevăzute în proiect
vor servi drept monumente permanente, evidențiind tragedia și amintind de Holocaustul
Uitat al Romilor din Transnistria, în care peste 6.000 de bărbați romi,
peste 5.000 de femei rome și peste 13.000 de copii romi au căzut victime
regimului nazist adoptat de mareşalul Antonescu, într-o eroare istorică şi
într-un context anti-uman impus de presiunile istorice ale vremii dar mai ales
impus prin gândirea anti-umană şi acţiunile criminale ale unor consilieri de
stat rasişti antigipsişti, fără de care nu s-ar fi putut produce Ordonanța Secretă de Stat Nr.70S/24.05.1942.
Prin atingerea acestor obiective de
proiect european, descrise pentru prima dată în anul 2023, de către Forumul
Asociaţiilor Rome din România (FARR), continuate şi dezvoltate în anul 2025, ne
propunem să corectăm neglijența istorică, să facilităm reconcilierea morală a
supraviețuitorilor și a urmașilor victimelor HURT, să promovăm rememorarea
anuală pe 24 Mai și să asigurăm includerea acestei istorii uitate în eforturile
de rememorare europeană şi naţională.
Holocaustul Uitat al Romilor din Transnistria a avut loc în perioada 1941–1944, în teritoriul numit Transnistria, aflat între râurile Nistru și Bug, adică la Vest: râul Nistru – actuala graniță estică a Republicii Moldova iar la est: râul Bugul de Sud (Bugul Mare) – în actuala Ucraina, între regiunile Vinnytsia, Mykolaiv și Odesa. Acest teritoriu a fost ocupat și administrat de România în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, sub regimul mareşalului Ion Antonescu, după invazia sovietică. Zeci de mii de romi din România (în special din Basarabia, Bucovina și regat) au fost deportați forțat în această zonă. Condițiile de trai erau inumane: foamete, frig, lipsă de adăpost, epidemii, tortură, violuri, canibalism și execuții sumare.
Deportările și crimele au fost organizate de autoritățile române,
iar zona a devenit un lagăr uriaș de exterminare. În cazul romilor, estimările oficiale variază, dar se consideră undeva
peste 25.000 de romi au murit acolo, mai ales copii. Mulți au murit pe drum, alții în ghetouri improvizate, tabere și sate
distruse, înfometați sau uciși. Acest eveniment istoric este „uitat” pentru că
a fost multă vreme ignorat în discursul istoric oficial din România și Europa. Termenul „Genocidul de la Bug” vine de la râul Bug, unde multe dintre
deportări s-au sfârșit în lagăre ale morții (precum Vapniarka, Bogdanovka,
Domanovka). Spre deosebire de Auschwitz sau alte lagăre naziste, lagărele din
Transnistria nu erau industrializate, dar scopul era același: exterminarea prin
condiții inumane și execuții. Mulți romi supraviețuitori nu au fost recunoscuți
oficial decât decenii mai târziu și foarte rar au primit compensații sau
sprijin limitat.
Memoria
merită să fie păstrată vie.
No comments:
Post a Comment